Manieren om op te laden

Manieren om op te laden

Vijf manieren om jezelf weer lekker op te laden als het even niet meer gaat. Het gebeurt mij meer dan regelmatig dat het beetje energie dat ik heb sneller verdwijnt dan het regenwater tijdens een hoosbui van het dak van je huis het riool in kan stromen. Niet heel erg handig en fijn, want het beetje energie dat ik per dag te besteden heb houd ik namelijk het liefst zo lang mogelijk bij me en gebruik ik het graag voor dingen die er toe doen. De laatste jaren ben ik er steeds alerter op dat het niet naar de verkeerde dingen gaat.

Lastig om op te laden

En toch, hoezeer ik dat ook doe, er zijn toch altijd van die momenten dat het sneller verdwijnt dan gewenst dan wil ik er ook zo veel mogelijk aan doen om weer wat terug te winnen. Slapen lijkt dan de snelste oplossing, maar helaas werkt het dan weer net niet zó simpel! Slapen levert in theorie wel energie op, maar het kan zeker net zo goed energie kosten.

Lastig op te laden als ik overprikkelt ben

Ook sporten is voor mij niet altijd een optie. Ik ben namelijk vooral heel erg energieloos wanneer ik overprikkeld ben en dan heb ik juist geen behoefte aan dit soort extra prikkels. Ik weet dat het voor iedereen anders is, maar ik doe het er niet zo goed op. Het heeft wel even geduurd voor ik me dat realiseerde. Ik moest dus op zoek naar een manier om waarop ik mezelf wel op kan laden.


Hoe op te laden?

Nu is natuurlijk elk lichaam anders, sommige mensen laden op door bijvoorbeeld te gaan hardlopen of juist tijdens een yogasessie. Dat is ook helemaal oké! Alles wat je kan helpen is helemaal goed. Wil je juist opladen op andere manieren (die minder intensief zijn) lees dan vooral verder. Pak op wat je kunt gebruiken en laat liggen waar je niets mee kan, maar je mag natuurlijk alles proberen. ❤️

Dit zijn vijf manieren die ik je kan adviseren:

  1. Mediteren
  2. Visualiseren
  3. Stimmen
  4. Wandelen
  5. Lezen
bike chain number one

Mediteren

Dit is by far het meest belangrijke voor mij om mijn energie te hervinden. Ik denk dat het komt omdat ik dit bijna altijd liggend doe, waardoor mijn lichaam ook meteen wat rust krijgt. Om een eerste misvatting uit de wereld te helpen: je hoeft niet zittend te mediteren op een rond kussen of een matje! Je mag ook gewoon op je zij liggen op bed. Wat mij betreft kan het overal, behalve als je je koppie erbij moet houden.

Een tweede misvatting is dat je tijdens het mediteren nergens aan mag denken. Ik kan je zeggen dat ik zeker aan het begin van de meditatie regelmatig aan dingen denk. Mijn brein gaat soms als een pingpong bal door mijn geheugen en lepelt vaak dingen op waar ik niet aan wil denken. In het begin vond ik dat heel vervelend, nu kan ik het accepteren en ze meteen weer laten gaan – ik ga er niet meer mee in discussie. Aan het einde van een meditatie heb ik mezelf heerlijk op kunnen laden.

Voor mijn meditaties gebruik ik meestal de app Meditation Moments voor de begeleiding van Michael Pilarczyk. Onderaan vindt je een meditatie van zijn YouTube kanaal.


gray steel chain on orange surface

Visualiseren

Diezelfde app gebruik ik meestal ook voor het visualiseren van mijn dromen. Meestal niet met de stem van Michael (hoewel hij goede visualisaties begeleid), maar met een van de vele prachtige muziektracks. Ik durf wel te stellen dat ik mijn hele leven al aan visualiseren doe, alleen noemde ik dat tot een paar jaar geleden nog dagdromen. Nu zijn er wel enige nuance verschillen, maar dat dagdromen van vroeger helpt me in het nu mijn dromen helderder voor ogen te zien. Tegelijkertijd zorgt dat meteen voor een enorme rust in mijn hoofd omdat ik die dromen stuur, in plaats van te piekeren. Dat geeft dan uiteindelijk weer meer energie.


pexels-photo-1061140.jpeg

Stimmen

Als ik echt over de top overprikkeld ben dan kies ik voor een bepaalde pianotrack en luister ik intensief naar het geluid ervan. Ik tik met mijn duim steeds tegen een andere vinger en ga zo een aantal keren heen en weer. Wat ik ook wel doe is dat ik meespeel met de pianist. Zo word ik rustig in mijn hoofd, omdat ik me volledig focus op het geluid. Die rust in mijn hoofd brengt vervolgens weer energie in mijn lichaam.

Overigens wist ik tot voor kort helemaal niets over stimmen (een manier om jezelf te kalmeren met herhaaldelijk bewegingen of geluiden maken) – een manier om zintuiglijke informatie te verwerken. Ik had er wel eens iets over gehoord, maar te weinig om te weten wat het is. Toen ik me er in verdiepen kwam ik erachter dat ik best wel wat trucjes heb. Daar zal ik later eens op terugkomen.

Er is overigens veel discussie over stimmen – ik heb gelezen dat het kinderen onthouden wordt, maar ik ben van mening dat als je er anderen geen kwaad mee doet het geen enkel probleem is. Laat ze lekker laden!


person stands on brown pathway

pexels-photo-1061139.jpeg

Wandelen

Als ik echt in beweging wil komen, dan kies ik voor een lekkere wandeling. Sinds een aantal jaren is dat een vervanging voor verre einden fietsen. Op de een of andere manier is laveren door het verkeer iets geworden dat me vaak juist energie kost. Nu doe je dat wandelen natuurlijk ook buiten, maar omdat alles heel veel langzamer gaat voelt het beter.

Ook kun je tijdens het wandelen meer genieten van natuur en omgeving. 

Nu moet ik wel zeggen dat ik dan meestal wel wat prikkels nodig heb vanaf mijn telefoon. Als ik zin heb luister ik een podcast, maar meestal luister ik naar muziek. Bij extreme overprikkeling zet ik alles af en is de omgeving al genoeg afleiding. En eerlijk is eerlijk: soms is wandelen gewoon niet de oplossing voor energieherwinning. Het is vaak wel een van mijn eerste strategieën.


close up photography of bicycle chain

Lezen

Misschien had ik deze juist op nummer 1 moeten zetten, omdat het mij mijn hele leven al helpt om te ontprikkelen en een jaar geleden zou ik dat ook gedaan hebben, maar ik merk dat lezen lang niet altijd de oplossing is om mijn energie te herwinnen. Sterker nog: soms kost het me juist energie. Dan weet ik dat ik terug moet naar een roman of juist een luisterboek opzetten.


Voor mij staat het luisteren van een luisterboek onder de noemer lezen, daarom staat deze er ook tussen.


Laden op een andere manier

Voor de mensen die het saai vinden om naar een boek te luisteren en niets te doen: je kunt tegelijkertijd iets anders doen dat je energie geeft, zoals: diamond painting, kleuren, tekenen, haken, borduren, breien, punniken, noem het maar op. Zolang je het vrijwel gedachteloos kunt doen en zolang het je geen energie kóst. 😉


Het was mijn intentie om hier tien tips te delen, maar ik merk dat de tekst erg lang wordt. Misschien wel te lang om te lezen, dus in een volgende post kom ik met tips 6-10.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.