Nog meer manieren om op te laden

nog meer manieren om op te laden

In een vorige blogpost schreef ik dat het regelmatig gebeurt dat energie erg snel verdwijnt. Ik deelde vijf tips met je. In deze post deel ik nog meer manieren om op te laden. Een energietekort is niet fijn en voor mijzelf geldt: ik wil gewoon zo veel mogelijk uit het leven halen als maar mogelijk is. Ik wil kunnen genieten van de belangrijke dingen in het leven – mijn leven. Ik wil ook proberen te voorkomen dat ik weer in een ernstige depressie terechtkom en niets meer kan – en meer nog: niet meer kan genieten.

Daarom moest ik op zoek naar naar manieren op mezelf op te laden.

Andere manieren om op te laten

Het heeft jaren geduurd voor ik eindelijk manieren vond om me beter te voelen zonder dat ik daar de (toen nog) geijkte manieren voor moest gebruiken. Hardlopen en yoga zijn bijvoorbeeld niet echt sporten die ik zomaar even kan doen – zeker niet als ik overprikkeld ben.

In mijn vorige blogpost benoemde ik de volgende manieren om op te laden:

  1. Mediteren
  2. Visualiseren
  3. Stimmen
  4. Wandelen
  5. Lezen

In deze blog deel ik er nog een paar met je:

  1. Schrijven
  2. Muziek luisteren
  3. Licht huishoudelijk werk
  4. Zingen
  5. Dansen

Ik schreef het al eerder: nu is natuurlijk elk lichaam anders, sommige mensen laden op door bijvoorbeeld te gaan hardlopen of juist tijdens een yogasessie. Dat is ook helemaal oké! Alles wat je kan helpen is helemaal goed. Wil je juist opladen op andere manieren (die minder intensief zijn) lees dan vooral verder. Pak op wat je kunt gebruiken en laat liggen waar je niets mee kan, maar je mag natuurlijk alles proberen.

gray metal chain

Schrijven

Je hoeft geen “echte schrijver” te zijn om te schrijven. Je hoeft geen boeken te publiceren, je hoeft niet actief een blog bij te houden, je hoeft niet een teksten bij je Instagram foto’s te zetten. Schrijven kan iedereen die een pen vast kan houden. Kijk eens naar kleine kinderen, die zetten een paar kringeltjes op papier en vertellen je vol enthousiasme dat ze een prachtig verhaal hebben geschreven.

Ook jij kan schrijven! 

Het enige wat je nodig heb is pen en papier. Het kan ook op je telefoon, tablet of laptop/pc, maar het werkt toch anders. Ik merk zelf heel sterk dat ik het meest ontprikkel als ik mijn verhaal met de hand opschrijf. Ik kan namelijk net zo snel typen als denken en daarmee ga ik dan helemaal voorbij aan wat ik kwijt moet. Daarbij is wetenschappelijk bewezen dat schrijven goed voor je is. Wat je dan moet schrijven? Maakt niet uit, voor mij part schrijf je een boodschappenlijstje (moet wel energie geven!) of schrijf je een kinderboek over. Zo begon ik ooit ook. Wat het dan ook maar is waarmee je op kunt laden.

Ik hield van schrijven, het maakte me rustig, maar ik kon zelf weinig bedenken – dus schreef ik gedichten en delen van boeken over. Alles wat maar woorden bevatte.

Tegenwoordig schrijf ik al jaren lang morning pages – ochtendpagina’s – en dan schrijf ik wat er maar in me opkomt. Later zal ik hier een uitgebreide blog over schrijven. Nogmaals: het maakt niet uit wat je schrijft. Schrijf!


gray chain on orange surface

Muziek luisteren

Wie houdt er nou niet van muziek luisteren? Luister liever naar vogels, bromvliegen of straaljagers dan is dat ook prima, maar luister naar iets. Vestig je focus op iets anders dan je vermoeidheid. Ik zet bij voorkeur iets vrolijks op als ik een energietekort heb, want liefdesliedjes maken me vaak wat sip. Ik ben wel heel kieskeurig op die momenten, want lang niet alles valt dan goed. Dat kan ik voor jou ook niet invullen, maar het gaat om het idee. Zorg dat je op kunt laden.


pexels-photo-1061135.jpeg

Licht huishoudelijk werk doen

Diezelfde vrolijke muziek luister ik ook vaak tijdens het huishouden doen. Je kunt hier een blog lezen over »»»lekkere muziek tijdens het koken««« maar dit is ook prima te gebruiken tijdens het opruimen of schoonmaken.

Onder licht huishoudelijk werk versta ik dus niet: stofzuigen, dweilen, zware dingen verslepen, kasten opruimen enz. Nee, onder lichte huishouding versta ik: kleine beetjes opruimen, de tv-kast stoffen, het toilet schoonmaken (tenzij je een mega toiletruimte hebt!), boeken op hun plek terugzetten, planten water geven, een klein beetje afwassen, eventueel een makkelijk recept koken (zoals simpele macaroni) enz. Wat voor jou werkt! Je moet er vooral niet chagrijnig of nog vermoeider van worden! Het moet energie opleveren en ja, dat kan echt. Probeer het een paar keer en je zult zien dat er een kern van waarheid in zit.


gray bicycle chain on orange surface

Zingen

Als je mij persoonlijk heel erg goed zou kennen dan zou je weten dat ik absoluut niet kan zingen. Dat wil zeggen: ik kan absoluut niet op de juiste toon zingen. Wel ben ik goed in songteksten onthouden en heb ik best wel een goed gevoel voor ritme. Omdat ik weet dat ik niet kan zingen doe ik dat ook alleen wanneer ik er zeker van ben dat niemand (evt. buiten mijn gezinsleden om) me hoort. Gelukkig bestaat er zoiets als playbacken en dat doe ik dan de meeste tijd als ik naar muziek luister. Ook tijdens het huishouden en het koken geeft me dit erg veel energie. Probeer het eens.


pexels-photo-1061133.jpeg

Dansen

Ik ben dol op dansen! Ik was dan ook erg gelukkig in de tijd dat ik op dansles zat. Nou ja, ik was tijdens de danslessen gelukkig, maar dat is een ander verhaal. Dansen vind ik heel erg fijn en het geeft me bijna altijd wel energie. Het hoeft niet lang, het hoeft niet heftig (met je hoofd en schouders bewegen is al genoeg), het hoeft niet per se. Probeer of je het fijn vindt, ik vind het in ieder geval heerlijk om op te laden!


Ik hoop dat je iets hebt gehad aan mijn tips om je energie terug te winnen. Kijk wat bij jou past op het moment dat je het nodig hebt. Niet alles werkt altijd.

Vergeet alsjeblieft niet dat alle kleine beetjes helpen. Als het op een bepaalde dag er niet inzit om je batterij 100% vol te krijgen, dan is 45% ook oké als het 1% was. Dan is zelfs 25% al vooruitgang. Wees lief voor je jezelf!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.